Selasa, 4 Oktober 2016

LAJUKAN LAPTOP ANDA

Biasanya laptop lembap/slow laptop lama dah bertahun tunggu.

So, cara salah satu daripada berjuta langkah nak lajukan laptop anda.
PENTING TAMBAH RAM DULU.

ikuti langkah ini.

1

2
Pilih2

lepas pilih clik OK

3
dia akan scan file2 yg merepek. makan masa sikit

4
Nah Pilih dan OK

nak lagi dia tanya.. Delete je

4
Dia Buang laa tu.

NOTE:Step ini mungkin akan hilangkan fail lama anda.!!!





Nak Cari Model Laptop


Bila nak tambah RAM dan nak repair mesti ada orang tanya, Model Laptop apa ya.?
Khas Untuk Orang lupa.


Untuk Window lain boleh guna taip dia ruangan Find atau search.


Ikut je langkah. eh taip je la systeminfo


Haa. Kan dah keluar Jenama laptop dan model laptop..

p/s:step nie mungkin tidak boleh diguna pakai oleh sesetengah jenama laptop. TAPI cuba dulu


Isnin, 3 Oktober 2016

Macam mana nak tahu RAM Laptop/PC


Ikut langkah-langkah Mudah:

1.Contoh dibawa dibuat WINDOW 7,untuk Window 8.1 dan 10. Langkah ini masih boleh dipakai.

2. Paparan kedua boleh adalah paparan sebenar penggunaan RAM di laptop/Pc.

p/s: Laptop/PC ada yang memaparkan untuk RAM 4G, dia memaparkan Total 4123. Jangan Keliru
kerana dia masih RAM4g



Semua menyesal. Tiada yang tak menyesal

Iskandar Zulkarnain dan tenteranya terpaksa mengharungi terowong yang panjang dan gelap. Tiada api dan cahaya. Di tengah-tengah perjalanan, mereka terpijak batu-batu yang begitu banyak bertaburan. Ada orang berkata, terowong ini kaya dengan emas dan berlian. Apa lagi, ada yang mula mengutip batu-batu tersebut hingga penuh tangan. Ada yang gunakan baju untuk dijadikan pemegang batu-batu. Ada juga yang tidak percaya dan tidak mengutip apa-apa pun.

Setelah sekian lama berjalan dalam gelap, ada di antara mereka merasa letih lalu melepaskan batu-batu yang mereka bawa. Akhirnya mereka mula nampak di hujung terowong. Dalam samar-samar mereka telah lihat, batu-batu yang mereka bawa adalah betul-betul emas dan berlian. Ada yang minta kebenaran dari Iskandar Zulkarnain untuk berpatah balik ke tengah terowong. Tapi tak dibenarkan.

Bila mereka keluar dari terowong, maka penyesalan yang amat hebat terasa oleh tentera-tentera Iskandar.

Semua menyesal. Tiada yang tak menyesal.

1. Paling menyesal ialah yang tidak percaya langsung. Tiada langsung emas berlian yang dibawa walaupun sudah mempunyai peluang.

2. Yang bawa sikit pun menyesal. "Kenapalah aku bawa penuh tangan je. Patut tadi aku gunakan baju, kain dan sebagainya untuk angkut emas dan berlian tu."

3. Yang bawa penuh baju pun menyesal. Aku patut pinjam kain-kain dari orang lain. Aku patut gunakan mulut untuk angkut emas dan berlian-berlian tu.

4. Yang paling menyesal juga yang mula-mulanya percaya. Tapi separuh jalan lepaskan batu-batu kerana tidak yakin, kerana letih dan malas.

Begitulah gambaran penyesalan kita bila sampai ke alam akhirat. Semua menyesal. Tiada yang terkecuali. Ketika sakaratul maut, kita akan di nampakkan gambaran di mana nasib kita di akhirat. Ketika itu roh kita meronta-ronta tidak mahu meninggalkan dunia jikalau gambaran yang tidak baik ditunjukkan. Seperti mereka yang meronta-ronta untuk balik ke tengah terowong dan minta kebenaran untuk balik semula. Tapi bila roh di halqom, ternyata sudah terlambat.

Bila sampai di akhirat, semua orang akan menyesal. Yang soleh dan solehah menyesal kerana masa yang berlalu tanpa dimanafaatkan untuk meningkatkan amal ibadat supaya dapat darjat yang lebih tinggi. Yang kadang-kadang soleh kadang kadang menentang Allah lagilah menyesal. Ada amalan. Tapi sikit. Dosa menimbun.

Orang-orang kafirlah yang paling menyesal. Terutama mereka yang dah sampai seru, faham pasal Islam, tapi pilih untuk tidak beriman kerana ego, pangkat dan harta dan sebagainya. Orang yang asalnya Islam tapi meninggalkan agama lagilah menyesal. Seperti mereka yang mula-mula kutip batu, tapi lepaskan. Di akhirat nanti merekalah yang paling menyesal.

Itulah gambaran penyesalan di akhirat. Diceritakan penyesalan mereka dalam Surah As-Sajadah. Ahli Neraka merayu pada Allah, "Wahai Tuhanku, sesungguhnya kami telah lihat dan dengar kedahsyatan akhirat, kembalikanlah kami ke dunia untuk beramal soleh, sesungguhnya kami telah benar-benar yakin."

RENUNG²KAN LAH
MENUNG²KAN LAH
FIKIR²KAN LAH

assalam masih ada masa & umur buatmu gunakanlah sebaiknya

Jumaat, 23 September 2016

Cara Nak Reset Bios Password

I just found the dos program for acer product call "clnpwd". Very easy to use this trouble shoot. Actually i already try another solution such as reset cmos using jumper, unplug cmos battery, using hiren boot and etc. But all the solution failed.



Please refer to below step : (You need standby 1 USB Storage and need to format it)

1) Download clnpwd.zip with this link : www.mediafire.com/?6g4v2q2yvo173q9
 **If the link got problem, you can search by google "clnpwd.zip"

2)Then, extract the file. You will found folder dos, clnpwd.exe, and HP USB Disk Storage Format Tool.

3)Open folder Dos, extract Boot_dos.zip to folder clnpwd.

4)Install HP USB Disc Storage Format Tool. After finish install, you need to run this progam using administrator. (Right click to the icon HP USB Disc Storage Format, select run as administrator)

5) THIS STEP NEED TO FORMAT YOUR USB STORAGE. MAKE SURE BACKUP YOUR DATA  FIRST.
At HP USB Format Tool, select your usb storage.
File system : FAT - for usb storage below 2GB
                    FAT32 - for usb storage more than 4gb
Format Option :
 Tick Quick Format and Create a DOS startup disk - using DOS system files located at : (browse folder boot_dos and select it.

After that, click START. After finish, close the program.

6) Open folder clnpwd, copy folder boot_dos and clnpwd.exe to your usb storage.

7) Your usb storage now ready to help you reset bios password.
Plug-in usb storage to your acer laptop, turn on the laptop, tap F12 until appear Boot Menu.
Select USB. (If not in list, you need to unplug laptop hard disc. On laptop without harddisc, no need to tap F12)

8) If your usb storage got install properly, your laptop will boot dos program.
On dos program, type as below:

c:>clnpwd.exe   TAP ENTER

You will got :
ACER CLEAN PASSWORD UTILITY V1.0
Press 1-3 to clean any password shown as below:
 1. User Password
 2. Supervisor Password
 3. HDD Password

What you need to do is: key in number Password you want reset.
If you not sure, you can try all. Haha.

9) Reboot your laptop. Press F2 to check the password required appear again or not.
If still appear, you need to find anoter solution. GOOD LUCK ;-)


*** THIS TUTORIAL IS UNDER YOUR OWN RISK
***COMPUTER KNOWLEDGE REQUIRED. DON'T DO IF YOU NOT CONFIDENT.
***THIS TUTORIAL MAYBE NOT SUCCESS AT CERTAIN LAPTOP
***JUST SHARING TO ALL. SHARING IS CARING.

cc: http://akidadammdyusup.blogspot.my/2013/12/laptop-acer-bios-password-cleaner.html

Selasa, 7 Jun 2016

Pahala berterusan



Katakanlah kita dah mati, kalau Allah bg kita peluang utk hidup balik dan boleh buat satu amalan sahaja, apakah amalan yang  kita akan buat?

Adakah solat?? Baca Quran? Selawat? Sedekah? Atau puasa?
Mari kita baca jawapannya...
------------------------------------------------

Kupasan Kitab Ziarah ke Alam Barzakh (Al Imam Jalaluddin As-Suyuti)

KENAPA SI MATI LEBIH MEMILIH UNTUK BERSEDEKAH SEANDAINYA DIA DIKEMBALIKAN KE DUNIA?

Satu
 Sebagaimana firman Allah, "...wahai Tuhanku, alangkah baiknya Engkau lambatkan kedatangan ajalku ke suatu masa yg sedikit saja lagi, supaya aku dpt bersedekah....." -(surah al munafiqun:10)

👳✏Sedangkan dia tidak pun berkata "supaya aku dapat mengerjakan umrah" atau "supaya aku dpt solat" atau "supaya aku dpt berpuasa"?

👳✏Seorang ulama berkata, "Tidaklah seseorang yg tlh mati itu menyebut utk bersedekah melainkan kerana kehebatan pahala yg telah dilihatnya selepas kematiannya.."

Dua
Maka hendaklah kamu perbanyakkan sedekah kerana sesungguhnya seorang mu'min akan berada di bawah teduhan pahala sedekahnya pada hari kiamat nanti.

Tiga
Bersedekahlah utk saudaramu yg tlh pun meninggal dunia kerana sesungguhnya mereka amat berharap utk kembali ke dunia utk bersedekah dan melakukan amalan soleh.

Empat
Oleh itu realisasikanlah harapan mereka. Dan latihlah anak2mu supaya membiasakan diri dgn bersedekah.

Lima
Bersedekahlah.. Sesungguhnya Allah memberi ganjaran kpd org yg bersedekah.

Enam
Adakah anda pernah membaca tentang faedah bersedekah?

1. Amalan sedekah itu adalah salah satu pintu daripada pintu2 syurga

2. Sedekah adalah sebaik2 amalan soleh dan sebaik2 sedekah ialah memberi makan

3. Pahala sedekah akan menaungi pemiliknya pada hari kiamat dan melepaskannya dari azab neraka

4. Sedekah dapat memadam kemurkaan Allah dan kepanasan kubur

5. Sedekah adalah sebaik2 hadiah buat si mati, yang paling bermanfaat untuknya di kubur dan yang ditambah oleh Allah akan rezeki (kerana bersedekah)

6. Sedekah adalah satu penyucian harta dan jiwa dpt menggandakan kebaikan.

7. Sedekah adalah punca kegembiraan si pemberi dan punca wajahnya bercahaya di hari kiamat

8. Sedekah menjadi pengaman dari ketakutan pada hari huru hara besar dan hari yang tiada kesedihan kerana hilangnya sesuatu drpnya (hari kiamat)

9. Sedekah menjadi punca keampunan trhadap dosa dan penghapusan daripada kejahatan

10. Sebagai pembawa berita gembira tntang pengakhiran yg baik dan punca doa malaikat buatnya

11. Orang yg bersedekah adlah org yg terbaik di kalangan manusia.

12. Pahala sedekah pula adalah utk semua yg berkongsi tentang sedekah itu (bukan hanya utk si pemberi)

13. Pemberi sedekah dijanjikan kebaikan yg banyak dan pahala yg besar

14. Org yg suka menginfaq adalah salah satu sifat orang yg bertaqwa.

15. Dan sedekah menjadi punca lahirnya kasih sayang hamba Allah kepada si pemberi.

16. Sedekah tanda dermawan dan salah satu tanda kemuliaan dan kemurahan hati

17. Bersedekah memustajabkan doa dan merungkaikan segala kesulitan.

18. Bersedekah menolak bala dan menutup  70 kejahatan di dunia.

19. Sedekah memanjangkan umur, menambah rezeki, menjadi punca rezeki dan kemenangan

20. Sedekah menjadi ubat, penawar dan penyembuh

21. Sedekah menghalang kebakaran, tenggelam akibat banjir dan kecurian

22. Pahala sedekah adalah tetap (tidak berbeza-beza) walaupun diberikan kepada haiwan ternakan atau burung2.

Rabu, 1 Jun 2016

Rezeki Kita Tidak Sama Dengan Jiran Kita

Tazkirah..

Jika tiada rezeki anak,
mungkin diberikan rezeki mertua yang baik.
Maka kita lebih bahagia dari mendapat anak
yang liar.
----------------------
Jika tiada rezeki wang ringgit,
mungkin diberikan rezeki kesihatan.
Maka kita lebih bahagia dari kerisauan menjaga
harta dunia.
--------------------------
Jika tiada rezeki kereta mewah,
mungkin diberikan rezeki kenderaan yang jarang
menimbulkan masalah.
Maka kita lebih bahagia dari membayar
kerosakan yang mahal.
-----------------------
Jika tiada rezeki rumah yang besar,
mungkin diberikan rezeki makanan yang tidak
pernah putus.
Maka kita lebih bahagia dari si gelandangan.
-----------------
Jika tiada rezeki pasangan yang cantik,
mungkin diberikan rezeki pasangan yang baik
dan pandai menguruskan rumahtangga.
Maka kita lebih bahagia kerana hidup berteman
dan terjaga segala.
-------------------
Jika tiada rezeki jodoh,
mungkin diberikan rezeki umur ibu bapa yang
panjang.
Maka kita lebih bahagia dapat berbakti
sepenuhnya pada orang tua.
---------------------
Jika tiada rezeki hari ini, mungkin ada rezeki
yang lebih baik pada esok hari.
Maka kita lebih bahagia kerana rezeki yang tidak
dijangka.
------------
Bersabar. Bersyukur. Berusaha. Berdoa.
Bertawakal.
Hanya Dia, Allah Yang Maha Adil
Pinjam 1 minit, baca ayat ni 😊
"Hasbi Rabbi Jalallah..
Maafi Qalbi Ghairullah..
Nur Muhammad Salallah..
Laa ilaa ha ilallah 3x
Muhammadur Rasullullah"

Cari Blog Ini