Selasa, 26 April 2016

Jawatan Melalui Bantuan ‘Kabel'

SOALAN

Saya mempunyai satu kemusykilan mengenai hukum rezeki yang diperolehi apabila mendapat kerja bukan atas kelayakan tetapi atas dasar direkomenkan oleh pihak atasan. Apakah hukum bagi pihak atasan yang telah merekomenkan B walaupun pada dasarnya B tidak memenuhi syarat kelayakan utk jawatan tersebut seperti calon lain? Apakah hukum pendapatan B kerana secara terang-terangan mengetahui yang dia mendapat jawatan tersebut di atas rekomen pihak atasan? Mohon penjelasan dari pihak ustaz bagi mengelakkan kekeliruan dalam mendapatkan rezeki yang halal.

JAWAPAN



Dalam hal teknik mendapatkan kerja, ada hak yang sememangnya dinikmati oleh majikan atau pengurusan atasan. Jika tindakan pengurusan atasan masih dalam lingkungan ini tanpa dipengaruhi oleh rasuah dan sogokan. Pada penilian saya, tiada sebarang kesalahan juga dari pandangan hukum Fiqh Islam.

Allah swt menyebutkan:

إنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ

Ertinya : sesungguhnya orang yang paling baik yang kamu ambil untuk bekerja (pada kita) ialah orang yang kuat lagi dapat dipercaya ( Al-Qasas : 26)

Berdasarkan ayat terbabit, majikan berhak memilih pekerjanya, namun ayat tersebut membawa mesej, sebaik-baik cara pemilihannya adalah berdasarkan kualiti, merit dan amanah.

Pun begitu, sebagaimana kita faham, apabila ia dimaksudkan ‘terbaik' maka, terdapat cara lain yang masih dianggap ‘baik', tidak buruk dan tidak juga tergolong dalam larangan. Iaitu pemilihan berdasarkan sebab-sebab selain merit tetapi munasabah menurut adat dan praktis yang sihat.

Namun begitu, ia tertakluk juga kepada jenis syarikat. Jika ia sebuah syarikat persendirian, kebebasan dan hak majikan adalah LEBIH BESAR berbanding jika syarikat yang dimaksudkan adalah sebuah syarikat awam atau dimiliki oleh kerajaan.

SYARIKAT SWASTA

Bagi syarikat swasta atau persendirian, preference atau pemberian keutamaan atau rekomen ke atas seseorang calon pemohon pekerja yang dilakukan oleh majikan sama ada oleh Pengurus Besar yang melaksanakan proses interview, atau CEO atau Lembaga Pengarah adalah dibenarkan di dalam Islam iaitu selagi mana keutamaan itu didasari oleh sebab yang munasabah.

Tetapi jika ia disebabkan kerana calon itu lebih seksi, pandai menggoda, punyai hubungan sulit terlarang dengan boss, atau apa jua sebab yang DIHARAMKAN, tatkala itu keutamaan dan cara pemilihan itu turut menjadi haram.

Jika didasari sebab munasabah seperti kerana agamanya, hubungan kerabat, bangsanya, aliran politiknya, kenalan silam, bangsanya dan yang sepertinya, saya kira ia masih di dalam hak majikan. Sekali lagi diingatkan, itu adalah dalam situasi pengambilan pekerja bagi syarikat persendirian.

Pengambilan bekerja adalah berdasarkan kontrak ujr ‘ala amal (upah atas tugas), dalam hal ini, ia serupa dengan kontrak wakalah (agen) dimana kita bebas untuk memilih siapa yang ingin dijadikan wakil kita, berdasarkan preference kita yang tersendiri. Demikianlah juga majikan bebas meletakkan keutamaan tersendiri dalam penilaian perlantikan pekerja di bawah mereka.

Jika calon dipilih kerana dia merupakan anak pengerusi dan pengasas syarikat tersebut yang diharapkan menyambung legasi keluarganya. Sudah tentunya ia tiada sebarang masalah dari sudut hukum walaupun calon terbabit kurang kelayakan berbanding pemohon-pemohon lain. Pada hemat saya, tiada isu pemohon lain dizalimi dalam konteks ini. Ia sama sepeti pemberian sedeqah, walaupun di luar sana masih ramai yang mungkin memerlukan dan juga miskin, kita masih digalakkan oleh Islam untuk mendahulukan ahli keluarga yang juga misikin dan memerlukan berbanding orang luar Sebagaimana hadis nabi s.a.w :

الصدقة على المسكين صدقة وهي على ذي الرحم ثنتان صدقة وصلة

Ertinya : Sedeqah kepada orang miskin mendapat satu sedeqah, namun apabila diberi kepada yang punyai pertalian (kerabat), dua pahala iaitu satu sedeqah dan satu lagi adalah merapatkan hubungan ( Riwayat At-Tirmidzi : Hadis Hasan)

Sebagai tambahan kepada hadis di atas, satu analogi mudah; selaku pemilik rumah, kita bebas memilih kontrator mana untuk kita pilih bagi menyiapkan renovasi rumah kita. Sama ada kita memilih atas dasar hubungan rakan atau skill, ia semuanaya terpulang kepada kita. Katalah kita memilih kontraktor atas dasar dia merupakan kenalan rapat kita, mengenepikan skill, ia dibenarkan dan tiada paksaan dalam hukum Islam untuk kita mendahulukan skill dan merit dalam segala-galanya. Namun apabila kita mengurangkan penilaian terhadap skill, kita perlu menimbang tara kesan kebaikan dan keburukan yang mungkin bakal berlaku terhadap hasil kerja yang disiapkan kelak. Mungkin sebahagiannya terpaksa kita tolak ansur.

Tetapi, jika sesebuah syarikat swasta berfungsi mengendalikan apa sahaja yang melibatkan kegunaan masyarakat umum seperi proses pembinaan lebuhraya, stadium, kompleks membeli belah dan apa jua yang melibatkan KEPENTINGAN RAMAI. Dalam Fiqh Islam skill, merit, pengalaman, kemampuan dan kepakaran MESTI diutamakan berbanding yang lain kerana menggadaikan hal itu kerana mengutamakan sebab-sebab lain bakal membawa mudarat besar kepada orang ramai.

SYARIKAT AWAM

Perbincangan di atas mungkin berbeza, jika ia adalah sebuah syarikat awam (public listed) atau syarikat milik kerajaan, semua pemohon tidak patut didiskriminasi hanya kerana aliran politik, kerabat dan sebagainya. Tatkala itu majikan MESTI PATUH kepada syarat utamanya iaitu merit. Itu mesti dijadikan sebagai ukuran utama.

Ketika itu, faktor-faktor lain mestilah tidak menjadi faktor penentu tetapi hanya faktor penyokong sahaja. Ini jelas, kerana apabila ia sebuah syarikat tersenarai di bursa (iaitu syarkat senarai awam), tentunya majoriti pemilik syarikat mementingkan prestasi. Prestasi memerlukan merit dan skill.

Demikian, syarikat kerajaan, yang mesti memberikan keutamaan secara adil kepada calon dan pemohon. Kecuali jika ia mempunai kuota atas dasar bangsa, itu pterpulang kepada polisi umum kerajaan dan bukan berdasarkan penilaian dan keutamaan peribadi dari seseorang seperti ketua jabatan atau pegawai yang menemuduga.

KESIMPULAN

Berdasarkan kepada penjelasan di atas, jika dirujuk kembali kepada soalan, perkara pertama yang perlu disemak adalah jenis syarikat dan tugasan yang bakal dipikul oleh calon terbabit.

Jika ia syarikat swasta, pada asasnya, majikan berhak berbuat demikian, selagi mana tugasan yang bakal dipikul oleh calon kurang kelayakan itu tidak memebabitkan kerja bagi masyarakat umum, kerana  bimbang mudarat ke angatas mereka.

Jika syarikat yang dimaksudkan adalah syarprikat milik kerajaan, awam atau Goverment Link Companies (GLC), ketika itu tindakan memberi keutamaan kepada calon tidak berkelayakan adalah suatu KESALAHAN.

Gaji pekerja yang berjaya terpilih berdasarkan kaedah SALAH mungkin terjejas dari sudut halalnya jika dia sendiri mengetahui dia dipilih melalui cara yang salah. Jika dia selepas itu, mempertingkatkan usaha dan ilmu sedaya upaya bagi memperbaiki kelemahannya dan setersunya meningkatkan skill dan merit ke tahap yang diperlukan status bermasalah (syubhah) gaji tadi, tentunya kembali ke status HALAL.  Kerana asal gajinya menjadi syubhah adalah pemilihan berdasarkan sokongan tidak sihat seseorang yang tidak boleh diterima sedangkan dirinya kekurangan skill dan merit sepatutnya. Justeru, apabila dia berjaya memulihkan masalah ‘kurang skill' itu, tatkala itu, semua akan berubah Sebagaimana boleh difaham dari kaedah Fiqh :-

إذا زال المانع عاد الممنوع

Ertinya : Apabila hilangnya ‘sebab' kepada larangan, kembali yang dilarang ( menjadi harus)[1]

Dari kaedah di atas, boleh difahami, apabila pekerja yang dipilih walau tidak cukup kelayakan (kerana pemilihan dibuat atas sebab-sebab keutamaan yang tidak diterima), berjaya menghilangkan satu sebab utama (yang menjadikan tidak tidak layak sebelum ini), tatkala itu, jawatannya dikira kembali menjadi HARUS dan HALAL.

Namun begitu, tindakan pegawai terbabit yang melantik dengan cara yang salah tetap dikira suatu dosa atas kezaliman tindakannya atas ketidakadilan mengenepikan calon yang lebih layak serta melanggar polisi di ketika hari pemilihan.

Bagi calon yang dipilih tadi, jika dia sendiri tidak mengetahuinya sejak dari awal, dan kemudian menjalankan tugasannya dengan sebaiknya dan cemerlang. Ia sama sekali tidak menggugat status halal gaji sejak dari awal juga.

Akhirnya, bagi sesiapa yang telah mendapat kerja melalui jalan sebegitu, tidak perlu terlalu risau, apa yang perlu dilaksanakan kini adalah TINGKATKAN KUALITI sehingga berada di tahap yang sepatutnya dan banyakan bersedeqah, itulah kewajiban mereka.

Persoalan sama ada boleh menggunakan ‘kabel' bagi mendapat jawatan jika punyai kelayakan yang sama, dan sama ada itu adalah rasuah, haram atau harus menurut Fiqh Islam. InshaAllah akan dibincangkan dalam artikel yang lain.

Sekian



Zaharuddin Abd Rahman

www.zaharuddin.net

2 Ogos 2010

Khamis, 7 April 2016

INTERNET PALING MURAH.


Sejak kebelakangan ini, kita di kejutkan oleh pakej-pakej yang menarik oleh syarikat telekomunikasi di malaysia.  Ini bagus kerana persaingan seperti ini akan menguntungkan pengguna sendiri.

Pengguna perlu bijak untuk memilih yang mana terbaik.

Disini ada yang paling murah dan paling berbaloi untuk kegunaan di rumah sahaja.

TIME.? Pernah dengar.?


TIME nie ibarat TM la.. Tapi TIME masih baru lagi dalam industri ini.

Nak Tahu lebih Lanjut pasal TIME : http://www.time.com.my/

Pakej Dia..? Perhhh Power..

Powerkan... TAPI.. HMMM TAPI.. COVERAGE ada tak di tempat anda.?

Ya.. setakat ini time paling terbaik..

Macam mana untuk internet di handphone.? sapa yang terbaik.?

TIDAK PERLU TAKAFUL




Prospek : Kalau saya sign up hari ni.. 2-3 bulan lagi saya terminate boleh tak ???

Agent : Kalau encik rasa encik nak ambil Takaful 2-3 bulan pastu nak terminate, saya nasihatkan baik encik jangan ambil.. Encik tak rugi, saya lagi senang hati..

Prospek : Eh.. Kenapa pulak ???

Agent : Bila encik terminate mesti encik nakkan semula duit  yang encik bayar kan ??? Dah tentu encik takkan dapat apa-apa kerana company dah bagi perlindungan pada encik..

Prospek : Habis tu RUGI la saya ambil kalau stop tak dapat apa-apa ??

Agent : Encik rasa rugi sebab dalam tempoh tu encik tak klaim kan ??? Bagaimana pulak situasi jika encik baru ambil sebulan dan encik dah klaim untuk accident beribu ringgit??? Encik rasa RUGI tak ????



Cth nya Baru bayar RM150 dah klaim RM10,000 !!! tak rasa rugi kan... Malah rasa untung nya ada Takaful.. Tapi kesian kan.. Orang yang dok bayar bertahun-tahun tapi tak klaim-klaim.. Lagi rasa rugi... Betul ke ??

Tak de orang yang nak sakit kan ??? Bila kita tak klaim sepatutnya BERSYUKUR sebab Allah bagi nikmat sihat kat kita.. Nikmat Sihat tu lebih berharga dari segalanya.. Takaful yang kita ambil bukan lah untuk KAUT UNTUNG  tapi hanya sebagai PERSEDIAAN bila kita sakit kita ada persediaan kewangan ke arah itu..

Dan encik kena faham.. Bila kita sakit dan kita klaim sebenarnya kita telah gunakan duit sumbangan kawan2 kita yang lain.. Itu lah konsep TAKAFUL... Bagi yang tak klaim jangan risau kerana PAHALA dan ganjaran Allah lebih dr segalanya.. Bantu ringankan beban orang yang ditimpa musibah juga dituntut dalam ISLAM..

Pilihlah TAKAFUL dalam kehidupan anda..

018-9526947

#PruBsnTakaful

Isnin, 4 April 2016

WIFI TIDAK DAPAT AKSES KE INTERNET.

MASALAH: WIFI TIDAK DAPAT AKSES KE INTERNET.

MENERIMA LAPORAN DARIPADA GENG2 YANG MEMBUAT PM+SETTELKAN AP DI BRANCHS PERKESO.
.
SUSAH PADA MULANYA  SUSAH SEBAB TIDAK CUKUP PENGALAMAN.



Saya Dapat Report:

1. user dapat ip yang diberikan oleh Access Piont
2. vlan utk AP vlan 3 ip add 10.206.55.0/24
3. user dapat ip add 10.206.55.12 tapi tidak dapat akses ke internet
4. Config dah betul di switch POE n AP.

Lepas restart banyak kali AP n Switch sama sahaja.. tidak dapat ke internet.

Cara Selepas 1,2 hari Fikir,,
1. refresh ip route 0.0.0.0/0 gateway x.x.x.x/x
-Delete pastu add balik config itu dekat coreswitch branchs
.
Masalah settel.. Knpa Kena buat macam tuh.?

Selasa, 19 Januari 2016

Apakah Takaful?

SYARIAH DAN TAKAFUL

Syariah
• Syariah adalah perundangan Islam
• Definisi - Jalan lurus
• Muamalat - Perundangan perniagaan contohnya perbank islam, insurans dsb.



Apakah Takaful?
• Al-Takaful, berasal dari perkataan Arab Kafala yang bermaksud untuk membantu atau menjamin.
• Konsep insurans yang mematuhi Syariah di mana kumpulan peserta bersama-sama bersetuju untuk menjamin satu sama lain menghadapi risiko yang akan timbul sebagai satu Tabarru’ atau derma kepada tabung takaful.
• Konsep perpaduan dan kerjasama antara semua pihak yang terlibat.

Asas Takaful
• Jaminan bersama
• Penyertaan di dalam skim yang dipersetujui bersama
• Membantu satu sama lain menggunakan tabung yang ditakrifkan (tabung tabarru') untuk membayar kerugian yang ditakrifkan

Prinsip Takaful
• Tanggungjawab bersama
• Membantu dan bekerjasama
• Perlindungan bersama

Tabarru’
• Definisi – Derma
• Mengubah kontrak
• Peserta adalah pihak yang menanggung risiko bukannya syarikat
• Pengendali Takaful bukannya pemilik kepada dana tetapi adalah penjaganya
• Pengendali Takaful tidak boleh menggunakan derma-derma tersebut melainkan mendapat kebenaran dari peserta
• Elemen Gharar dan Masyir terhapus serta-merta

Selasa, 5 Januari 2016

Keluarga atau Rakan Kenalan yang akan Percaya kita.?

Kata-kata berbisa dari boss Alibaba.. buat renungan bersama.
Jack Ma Pengasas Alibaba Group:
Berurusan dengan Orang2 yang tidak dikenali, Keluarga dan Rakan-rakan.
Jack Ma pernah berkata, "Apabila menjual(berurusan) kepada rakan-rakan dan keluarga, tidak kira berapa banyak yang anda jual kepada mereka, mereka akan sentiasa merasa anda
mendapatkan keuntungan dari wang mereka, tidak kira berapa murah yang anda jual kepada mereka, mereka tetap tidak akan menghargainya.
Kebiasaannya mereka tidak mengambil berat tentang Kos, Masa dan Usaha anda, mereka lebih rela orang lain menipu mereka, yang membolehkan orang lain mendapatkan keuntungan daripada menyokong seseorang yang mereka kenali. Ia disebabkan di dalam hati mereka akan sentiasa berfikir, "Berapa banyakkah yang dia dapat daripada aku?" dan bukannya "Berapa banyakkah dia JIMATKAN / BUATKAN untuk aku?"

Inilah contoh klasik mentaliti orang2 kolot!
Bagaimana orang yang berjaya menjadi kaya?
Salah satu sebab utama ialah mereka sanggup menyokong perniagaan sekutu mereka, menjaga kepentingan bersama antara satu dengan yang lain dan maka itu secara semula jadi mereka akan mendapat keuntungan bersama.
Rakan sealiran seterusnya akan menyokong anda, dengan itu, bulatan kekayaan terus berkembang dan berkembang.!!
Logiknya mudah sahaja, anda akan mula menjadi kaya sebaik sahaja anda memahaminya.
Komen Jack Ma pada Jualan(sales):
"Apabila melakukan Jualan, orang pertama yang akan mempercayai anda adalah orang asing, sebaliknya Kawan2 akan menghindari anda, rakan2 akan menjauhkan diri dari anda dan keluarga akan memandang rendah atau memperkecilkan anda.."

Pada waktu setelah anda akhirnya berjaya, membayar semua bil2 untuk setiap keramaian dan hiburan bersama-sama, anda akan sedar: SEMUA ORANG YANG MEMPERKECILKAN ANDA ADA BERSAMA KECUALI Orang Asing !!! 😊
Adakah anda memahami makna ini semua???
Kita perlu melayani orang asing lebih baik !! Dan lebih-lebih lagi kepada rakan-rakan yang tahu, memahami apa yang anda lakukan dan masih menyokong anda !!!
Mari kita melayani orang2 asing yang berurusan dengan kita lebih baik bermula hari ini. Mereka adalah PELANGGAN KITA yang terbaik 

Kredit: Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary Idola Kami

Khamis, 3 Disember 2015

Bongkar agen takaful hanya mahu duit(komisen) sahaja..



Pang!
Kene soalan sebiji waktu tengah bentang takaful pada kawan kawan..
Ada seorang hamba ni memberikan pandangan dia tentang agen-agen takaful..
"Korang agen insurance ni, sibuk je nak ambil duit orang..Kalut call, sms, whatapps apa semua..
Semua nak duit kitorang je sebenarnya"..
Saya pun tarik nafas dalam dalam sambil pandang beliau dengan penuh kasih sayang dan saya balas..



"Sahabat, jika ikutkan tahap saya ini, saya tak perlu dah duit sahabat, Jika RM150 saja, berapa sangat lah komisyen saya..Saya ramai lagi client saya yang mencarum RM400 sebulan, RM1000 sebulan, RM3000 sebulan untuk satu keluarga..Kalau RM150, saya kalau ikutkan saya tak kisah sahabat nak ambil atau taknak"..Saya berhenti sekejap dan saya dapat lihat reaksi terkejut di mukanya..lalu saya sambung..
" Tapi disebabkan saya pernah handle cases client saya..Bila lihat bil dekat RM5000-RM40,000 fully dicover oleh Prudential BSN Takaful,that the time i believe, i have to tell anyone about the beauty of takaful..
Apabila family diberi pampasan RM100,000 apabila ibu atau ayah meninggal, bukankah itu meringankan beban family yang baru ditimpa musibah?


Bukan kah itu sedekah yang boleh memberatkan saham akhirat mak ayah kita?
Apabila seluruh operation dicover oleh Prudential,
bukankah ia menyelamatkan kewangan family dari berhutang sana sini untuk bayar kos perubatan yang boleh mececah ratusan ribu ringgit?
Apabila mak ayah meninggalkan anak yang masih kecil,Prudential akan beri FREE polisi savings dan medical card sampai umur 25 tahun..Maknanya anak kita pada umur 25, walaupun tiada ibu ayah,dalam savings takaful ada dalam RM25,000 ke RM40,000 dan dapat masuk mana mana hospital swasta tanpa perlu apa-apa bayaran..
bukankah ini membantu anak kita yang sudah tiada ibu ayah?
Bukankah ini membantu anak kita untuk melanjutkan pelajaran dengan wang simpanan dalam takaful tersebut?"..
Sahabat saya pun senyap sambil mengangguk perlahan lahan..
Saya pun beri kata-kata terakhir..


"Banyak lagi kelebihan takaful jika saya ingin ceritakan..Ramai yang tak faham apa peranan takaful..
Ramai yang rasa agen takaful ini gila kejar orang..
But bear in your mind..When you sick, pasti anda datang mencari kami..dan pada waktu itu kami pun rasa sakit dan pedih yang amat amat sangat bila kami hanya mampu melihat..Kami dah tak boleh buat apa-apa untuk bantu kamu waktu itu"..
Habis saja saya cakap tu, bila nampak dia termenung jauh dan rasa suasana perbualan makin tegang,
Saya pun ubah tajuk lain supaya suasana jadi tenang semula..dan kami pun minum dan makan sampai kenyang..

018-9526947

Cari Blog Ini

Memuatkan ...